Nieuws

112 voor doven en slechthorenden is vernieuwd!

Sinds vandaag is het alarmnummer 112 beter bereikbaar voor doven en slechthorenden. Doven en slechthorenden kunnen via speciale software op hun computer, tablet en smartphone 24 uur per dag op een betrouwbare manier tekstbellen met de alarmcentrale. De gesprekken verlopen sneller en de alarmcentrale heeft toegang tot meer gegevens waardoor zij in noodsituaties de beller beter kunnen helpen.

Wanneer bel je 112?
Bij een levensbedreigende situatie of wanneer je getuige bent van een misdrijf, bel je het alarmnummer 112. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp. Bijvoorbeeld de brandweer, de politie of een ambulance.

Alarmnummer 112 bellen met Signcall
Ben je doof of slechthorend en heb je spoedeisende hulp nodig? Dan kun je met Signcall vanaf je computer, tablet of smartphone bellen met het alarmnummer 112. Met de Signcall-software kun je bellen via tekst, spraak én beeld. Dit noemen ze ook wel Total Conversation.

Sinds vandaag is 112 voor doven en slechthorenden vernieuwd. Door de vernieuwing is 112 beter bereikbaar. Ook kan de medewerker van de 112-centrale zien wie er belt en wat het adres van de beller is. Let op: de 112-centralist kan alleen het adres van de beller zien als de Signcall-abonnee hiervoor toestemming heeft gegeven. Als de Signcall-abonnee hiervoor toestemming geeft, dan kun hij in geval van nood beter geholpen worden.

Vergoeding door zorgverzekeraar
Ben je doof of slechthorend en wil je hier ook gebruik van maken? Neem dan een Signcall-abonnement. Het abonnement wordt meestal volledig vergoed door de zorgverzekeraar. Het valt ook niet onder het eigen risico. Het gebruik van deze software is dan dus gratis.

Signcall is momenteel de enige aanbieder die deze unieke en betrouwbare oplossing - in samenwerking met de politie - levert. Wil je ook gebruikmaken van 112 via Signcall? Vraag dit dan direct bij ons aan. Wij regelen de aanvraag met je zorgverzekeraar en helpen bij de installatie. Zo kunt je 24 uur per dag bellen met 112, ook als je onderweg bent. En met een Signcall-abonnement kun je ook gebruikmaken van de tekst- en beeldbemiddelingsdienst KPN Teletolk.

Hoe werkt 112 bellen met Signcall?
Als je 112 belt via Signcall en de 112-centralist neemt op, dan zie je als beller direct deze vraag: ‘Alarmcentrale 112, wilt u politie, brandweer of ambulance?’. Geef aan welke hulpdienst nodig lijkt te zijn en vertel ook:

  • wat er aan de hand is;
  • waar er hulp nodig is.

Mensen die bellen via Signcall kunnen zelf spreken of typen om informatie door te geven aan de 112-centralist. Ze kunnen er ook voor kiezen om dit te combineren door bijvoorbeeld zelf te spreken en belangrijke informatie te typen, bijvoorbeeld de locatie. De 112-centralist hoort of leest wat de beller zegt en antwoordt altijd door te typen. De centralist blijft aan de lijn en regelt in overleg met de meldkamer in de regio dat de hulpdiensten naar de juiste plek worden gestuurd.

Voordelen van de verandering

  • 24 uur per dag op een betrouwbare manier tekstbellen met 112;
  • gesprekken gaan sneller: de beller en 112-centralist kunnen nu gelijktijdig typen;
  • betere hulpverlening: de 112-centralist weet wie er belt, kan eventueel terugbellen en kan het adres van de beller zien (als de beller hier toestemming voor gegeven heeft).

Meer informatie op de website van de Rijksoverheid.
 

Vraag nu aan!
 

« Terug naar Nieuws

112 voor doven en slechthorenden is vernieuwd!